Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Świnoujście planuje dywersyfikację taboru komunikacji miejskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Świnoujście jest doskonałym przykładem ośrodka, w którym jedna inwestycja drogowa całkowicie przemodelowała ruch w całym mieście. Mowa oczywiście o tunelu pod Świną, łączącym wyspy Uznam i Wolin, dzięki któremu nie kierowcy nie są już zmuszeni do korzystania z przeprawy promowej od polskiej strony. Jak nadmorski kurort radzi sobie ze stosunkowo nową sytuacją? Zapraszamy do lektury wywiadu!

Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Nie sposób nie zacząć naszej rozmowy od inwestycji, na którą miasto i turyści czekali od lat. Tunel z jednej strony ułatwił mieszkańcom przemieszczanie się zarówno po mieście, jak i wyjazdy do innych miejscowości, z drugiej na pewno spowodował zwiększenie się ruchu drogowego. Jak miasto radzi sobie z nową sytuacją?

Joanna Agatowska, Prezydent Świnoujścia: Ta inwestycja znacząco wpłynęła na układ komunikacyjny całego miasta oraz funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Największym wyzwaniem jest ogromny ruch turystyczny. Musimy zachęcić przyjezdnych, aby częściej korzystali z komunikacji miejskiej, zamiast wjeżdżać samochodami do centrum. Tunel ułatwił dostęp do Świnoujścia, ale jednocześnie doprowadził do znacznego zwiększenia ruchu samochodowego, w tym tranzytowego – wielu kierowców traktuje nasze miasto jako punkt przejazdowy z Niemiec w głąb Polski. Drugim wyzwaniem jest żegluga. Przeprawa promowa nadal musi funkcjonować, ale liczba promów zostanie zredukowana – z ośmiu do pięciu. Trzy jednostki zostaną sprzedane lub zezłomowane, w zależności od zainteresowania kupców. Planujemy także zakup mniejszych jednostek, które poprawią komunikację między wyspami i ułatwią dostęp do atrakcji turystycznych.

Czy zatem uważa Pani, że potrzeby transportowe mieszkańców są dobrze zaspokajane?

Na ten moment potrzeby mieszkańców zaspokajamy w takim zakresie, w jakim pozwalają nasze możliwości. Wykorzystujemy w pełni posiadany tabor, a kierowcy pracują na maksymalnych obrotach. Jednak zdaję sobie sprawę, że oczekiwania mieszkańców są większe i czeka nas jeszcze wiele pracy. Niedawno przeprowadziliśmy dużą reformę siatki połączeń – zlikwidowaliśmy długie, okrężne linie, które bardziej przypominały trasy turystyczne, a w ich miejsce wprowadziliśmy linie szybkie, o krótszych trasach i częstszych kursach. Teraz naszym celem jest ich dalszy rozwój.

Przeszliśmy do komunikacji miejskiej. Proszę zatem pokrótce opowiedzieć, jak obecnie wygląda transport publiczny w Świnoujściu. Jakie są koszty jego funkcjonowania?

Pytanie może dotyczyć zarówno kosztów, jak i nakładów na komunikację miejską. Kontekst w jakim zadawane jest pytanie może wskazywać, iż chodzi o koszty (nakłady), jakie ponosi Gmina na komunikację miejską tj. autobusową. Wielkością, która w bardzo dobry to oddaje jest rekompensata, czyli korzyść finansowa przyznawana operatorom publicznego transportu zbiorowego w związku z świadczeniem usług publicznych, a mająca na celu wyrównanie strat poniesionych w wyniku świadczenia usług. Gmina Miasto Świnoujście w roku 2024 przekazała Komunikacji Autobusowej 11 539 992 zł. Przyjęta prognoza na rok 2025 w kwocie 13 747 256 zł, została skorygowana po miesiącu sierpniu na kwotę 15 291 100 zł.
Obecnie największym problemem jest brak nowoczesnego taboru. Z 23 autobusów, które obsługują miasto, połowa pochodzi z 2010/2012 roku i ich stan jest już mocno wyeksploatowany. To bardzo ogranicza nasze możliwości rozwijania oferty – zarówno jeśli chodzi o nowe linie, jak i zwiększenie liczby kursów. Niestety budowa i otwarcie tunelu nie zostały powiązane z przygotowaniem infrastruktury autobusowej do nowych warunków komunikacyjnych. Teraz nadrabiamy te braki i systematycznie zmieniamy podejście do organizacji transportu w mieście.

Jakimi planami może zatem pochwalić się miasto w zakresie na przykład inwestycji w tabor?

Planujemy zakup autobusów przegubowych – przede wszystkim z myślą o trasie Świnoujście–Międzyzdroje, która w sezonie cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Chcemy również uzupełnić flotę o mniejsze pojazdy, które lepiej sprawdzą się w godzinach wieczornych, w weekendy oraz w mniej zaludnionych dzielnicach. Równocześnie zamierzamy zmodernizować infrastrukturę przystankową – od nowych wiat i ławek, po elektroniczne tablice informacyjne.

Pozwolę sobie nieco zmienić temat. Jak ocenia Pani funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania? Czy przyczynia się do realnej rotacji pojazdów?

Strefa Płatnego Parkowania bez wątpienia poprawiła płynność ruchu i zwiększyła rotację pojazdów w centrum. Jednak liczba miejsc parkingowych jest wciąż niewystarczająca. Dlatego w najbliższych latach priorytetem będzie budowa wielopoziomowych parkingów, co traktuję jako jeden z priorytetów kadencji.

Jakie jeszcze priorytety Pani stawia przed miastem? Jakie Świnoujście chciałaby Pani widzieć na koniec obecnej kadencji?

Moim celem jest przede wszystkim poprawa stanu najważniejszych ulic – tych, które są najbardziej uczęszczane i wymagają odświeżenia. Równocześnie chcemy rozpocząć kompleksowe remonty dróg, które nie były modernizowane od 30–40 lat. Kończymy obecnie prace nad lokalnym programem remontów drogowych, który wyznaczy nam ścieżkę rozwoju na najbliższe 10–15 lat.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań otrzyma 175 mln zł na nowe tramwaje jednokierunkowe

Komunikacja

Suwałki inaugurują zeroemisyjną komunikację miejską

Komunikacja

Wrocław. MPK z umową na projekt zajezdni na Nowych Żernikach

Komunikacja

Świnoujście i rewolucja w komunikacji

Komunikacja

Świnoujście i rewolucja w komunikacji

UM Świnoujście 27 maja 2025

Świnoujście odbiera nowe Solarisy

Komunikacja

Świnoujście odbiera nowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

Zobacz również:

MPK Poznań otrzyma 175 mln zł na nowe tramwaje jednokierunkowe

Komunikacja

Suwałki inaugurują zeroemisyjną komunikację miejską

Komunikacja

Wrocław. MPK z umową na projekt zajezdni na Nowych Żernikach

Komunikacja

Świnoujście i rewolucja w komunikacji

Komunikacja

Świnoujście i rewolucja w komunikacji

UM Świnoujście 27 maja 2025

Świnoujście odbiera nowe Solarisy

Komunikacja

Świnoujście odbiera nowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij